Searching...
2013. március 19., kedd

A Boncza-kastély Csucsán

Boncza-kastély 
A kastélyt a 20. század elején Boncza Miklós, Ady apósa építtette Csinszka édesanyjának a neves műépítésszel, Alpár Ignáccal. A hajdani sarokbástyás, földszintes épületre a ma látható kastély már nem is emlékeztet.


Ady és Csinszka
 1915. március 27-én  Ady Endre és Boncza Berta (Csinszka) házasságot kötnek.


Ady és Csinszka a  csucsai kastély elött

A nagybeteg költő és múzsája az I. világháború idején a kertben álló nyári lakban, az úgynevezett „Fehér házban” élt, egészen Ady 1919-es haláláig.



Boncza Berta  Ady halála után eladta a birtokot Octavian Goga  író-politikusnak, aki  saját ízlése szerint neobizánci stílusban emeletesre építtette át.



Ady Endre: Nézz, drágám, kincseimre
(Kicsi Csinszkámnak küldöm)
 
Nézz, Drágám, kincseimre,
Lázáros szomorú nincseimre
Nézz egy hű, igaz élet sorsára
S őszülő tincseimre.

Nem mentem erre-arra,
Búsan büszke voltam a magyarra
S ezért is, hajh, sokszor kerültem
Sok hajhra, jajra, bajra.

Jó voltam szerelemben:
Egy Isten sem gondolhatná szebben,
Ahogy én gyermekűl elgondoltam
S nézz lázban, vérben, sebben......
 (részlet Ady Endre: Nézz, drágám, kincseimre cimű verséből)





Forrás:
Képek: Ernestphotosnyugat.oszk.huorszagalbum.huirodalmijelen.hu
Szöveg: utazzerdelybe.huguppy.eoldal.hu


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Back to top!