Sok kisebb-nagyobb népcsoport, szemre igen eltérő öltözete tartozik
ide, melyeknek közös tulajdonsága a régiesség, valamint az, hogy bár
néhány vonásukban megváltoztak, alapjukban nem haladtak végig a többi
magyar viselet 19–20. sz.-i átalakulásának útján.
|
Székely népviselet Csíkmadarasról - erdelyiutazas.hu |
A női viseletekből pl.
nem lett sokszoknyás parasztviselet. Noha eljutott Erdélybe is
egynéhány „magyarországi” öltözetdarab, mint pl. a szűr Kalotaszegre
vagy a zsinóros, fekete posztóból szabott, csizmanadrágos öltözet, de ez
csak kevés helyen illeszkedett az öltözetek rendjébe, s ott is csak a
fiatalság ruhatárát gyarapította. Példaként Kolozsvár földműves
elővárosát, a Hóstátot említjük. Itt ismerik a zsinóros posztóöltözetet.
A magyar gyolcsból való bőgatya ideálját itt a szüreti bálokon a
derékra kötött s a két láb szárára – a nadrág fölé – húzott egy-egy
pendellyel próbálták megvalósítani, elébe a legény kötényt kötött. A
lobogós ujjú ing megfelelője pedig a mellényujjba varrt két bő és hosszú
ujj. A túlnyomóan házi készítésű vászon-, gyapjú- és pamutszőttesek
szívósan tartják magukat. Egyik jellemzője az erdélyi magyar
népviseletnek a meleg felsőruhák sokfélesége (a zekékre, condrákra,
szokmányokra gondolunk) és a sok és ugyancsak változatos bőrruha
általános viselése. – Egyik megkülönböztető vonásként említjük a férfiak
és nők sok közös öltözetdarabját. „Kitelelt” az Alföldön is ugyanabban a
ködmönben és csizmában akár egy hattagú család is, közte férfiak, nők,
gyerekek – de ez szegénységből, szükségből történt, azért, mert csak
egy-egy darabjuk volt.
|
Nyárádszentlászlói népviselet - fotó: erdely.ma | | |
|
Erdélyben azonban azonos anyagból, azonos
formára, nemegyszer azonos színben készítették a két nem egyes
felsőruháit. – Az idősek és fiatalok ruházatának színek által való
megkülönböztetése általános a határokon belüli magyaroknál is, Erdélyben
azonban olyan mértékben, szinte kiélezve található meg, mint sehol
másutt. Itt nemcsak a mezőn élénkpiros szoknyában dolgozó fiatal nők
válnak el a sötétes szoknyájú idősebbektől, de a férfiingeket is nem egy
helyen azáltal különböztetik meg, hogy a fiatalét piros, az öregebbét
fekete galand köti össze nyakban. Az erdélyi magyar népviseletnek van
egy negatív megkülönböztető vonása is: a női fejviseletek
formaváltozatainak viszonylag szűkös köre, ha azokat pl. a mo.-iakkal
összevetjük. – Egy-egy ruhadarab változatlan formában tarthat ki több
nemzedéken át. Így válik lehetővé, hogy egy-egy kelengyében a
nagyszülőtől, sőt a dédszülőtől öröklött darabokat is hordhatják.
Egyedül Erdélyből ismerünk 1700-as évekből datált öltözetdarabot, a
muszujt – ilyen korai szoknya talán nem is maradt fenn másutt, de nem is
raktak évszámot a szoknyára. – Az egységes sajátságokon belül az
öltözetalakulásnak számos szintje különböztethető meg.
Itt csak a széki,
szinte uniformizált öltözetre hivatkozunk, melyhez hasonlítható Mo.-on
Ajak község öltözete. Sajátos jegyeik miatt – a szakirodalom és
gyűjtésből származó adatok alapján – külön tárgyaljuk a →
kalotaszegi viseletet, a →
torockói viseletet a →
székelyföldi viseleteket, a →
hétfalusi csángó viseletet és a →
széki viseleteket. Mint átmeneti típust a →
Fekete-Körös völgyi viseletet is hozzászámíthatjuk az erdélyi magyar népviselethez, továbbá a belőle kivált →
bukovinai székely viseletet és a →
moldvai csángó viseleteket. –
Irod. Malonyay Dezső: A magyar nép művészete (I–V., Bp., 1907–22); Nagy Jenő: A kalotaszegi magyar népi öltözet (Bukarest, 1957); Nagy Jenő: A torockói magyar népi öltözet (Bukarest, 1958); ifj. Kós Károly: Népélet és néphagyomány (Bukarest, 1972); Kós Károly–Szentimrei Judit–Nagy Jenő: Kászoni székely népművészet (Bukarest, 1972).
Torockói népviselet (1854-ben készült metszet nyomán)
A kezdő képen: Székely népviselet Homoródkarácsonyfalváról
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése