Searching...
2013. április 28., vasárnap

Karakó-völgyhíd (fotókkal)



Székelyföld egyik legszebb, mégis kevésbé ismert táján halad a vasút a Karakó-patak felett, Csíkszereda irányába.
A közel 65 méter magas viadukt közigazgatásilag Lóvész településen fekszik. Ha Csíkszereda felől közelítünk, akkor jól láthatjuk a második világháború után újjáépített völgyhidat.

Karakó-völgyhíd, 1910 körül - fotó: vasutallomasok.hu

Maga a híd 226 méter hosszú, és 64,44 méter magasan szeli át a folyó völgyét. 

Karakó egy megállóhely neve, mely a kilencvenes évek közepén létesült az ajnádi és lóvészi állomások között. Az impozáns mérető Karakó-hídvölgy Székelyföld egyik kevésbé ismert, elrejtett völgyében fekszik, annak vadregényes környéke fölé magasan kiemelkedik, Csíkszereda felől közeledve már messziről látszik.

Karakó-völgyhíd, 1945 előtt - fotó: vasutallomasok.hu
Négy boltozott és három acélszerkezetből állt, központi tartója alul ívelt felső-pályás, 102,6 m hosszú, a másik kettő párhuzamos növő, szintén felső-pályás volt. Mindhárom rácsozott acélszerkezetű volt. A völgyhíd felső nyílása felett egy 102,22 m támaszkörű szegecselt rácsozatú, két szélső nyílása felett pedig egy 51,36 m támaszközű szegecselt rácsozású vasszerkezetet építettek.

A völgyhídhoz az ajnádi oldalán 3 darab 8 m nyílású, a gyimesi oldalon pedig egy két darabból álló 8 m nyílású félköríves kőboltozat csatlakozott. A pályaszint és a völgyfenék közötti szintkülönbség 64,4 m volt. Az áthidaló szerkezet közbülső alátámasztására két 40 méteres terméskő pillért építettek. A völgyhíd tengelye egyenes, Gyimes irányában 10 ezrelékkel emelkedik.

Karakó-völgyhíd napjainkban - fotó: Wikimapia


Az építési munkálatok 1895 szeptemberében kezdődtek. A kőpillérek számára 13 m, illetve 14 m mély alapgödröket ástak le. A kőművesmunkát olasz szakemberek végezték. A vasszerkezetek szerelése után, 1896 decemberében befejezték a hidat és átadták.

A Karakó-völgyhíd terhelési próbáját 1897 szeptemberében végezték. A völgyhíd ebben a formájában maradt 1916 augusztusáig, amikor bajor tűzszerészek a völgyhíd központi részét felrobbantották. A 226 m hosszú viadukt 102 m-es középső mezőjét robbantották fel, mely a völgybe zuhant és teljesen elgörbült, használhatatlanná vált. 1917-ben a Karakó völgyhidat Roth-Waagner (tönkretett vasúti hidak gyors helyreállítására kifejlesztett, csavarozott, katonai hadi-híd szerkezet) gerendával és pillérrel újjáépítették és IV. Károly osztrák császár és magyar király neve után Károly-hídnak nevezték.

A Karakó-völgyhíd 90-es években középre helyezett vágányával - fotó:  Wikimapia


1944 szeptemberében a hidat újra felrobbantották. 1945 februárjára 70 nap alatt készítenek el egy ideiglenes völgyhidat, megnyitják a közlekedést csökkentett sebességgel és elhatározzák egy új völgyhíd építését. Egy bukaresti építkezési vállalat 14 hónap alatt készíti el az új viaduktot 1945 és 1946 között. Majd próbaterhelések után 1946 szeptemberében megindul a forgalom normális sebességgel. A kétvágányú közlekedésre épült híd a mai napig is egyvágányú, a sínpár a 90-es évek közepén került a híd hosszfelezőjébe.

Wikimapi nyomán Aranyfust.com

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Back to top!